i2D
Image default
Toerisme

Biënnale van fietsarchitectuur: hoe fietsinfrastructuur de ruimte verandert

door water fietsen

De tweede jaarlijkse Bicycle Architecture Biennale vond plaats in Amsterdam. Het bevatte parkeerplaatsen, fietspaden over de vijver, het bos en de rivier. Deze projecten laten zien hoe de ruimte kan worden getransformeerd als de fietsinfrastructuur goed wordt uitgevoerd.

We hebben 10 naar onze mening de coolste projecten geselecteerd die op de Biënnale worden gepresenteerd. Sommige bestaan ​​nog steeds alleen op papier, maar de meeste zijn al geïmplementeerd.

De grootste fietsenstalling ter wereld van Nederland

In de stad Utrecht, in het midden van Nederland, wordt 43% van alle verplaatsingen met de fiets gemaakt en moet het steeds groter wordende aantal reguliere fietsers ergens parkeren.

Het heeft ’s werelds grootste fietsenrek gebouwd met een capaciteit voor 12.500 fietsen, overdekte opritten voor gemakkelijke toegang en een elektronisch systeem waarmee fietsers vrije plaatsen kunnen vinden. Tegen 2021 is de stad van plan de capaciteit uit te breiden tot 33.000 zitplaatsen.

Fietsers in België rijden door het water

In Belgisch Limburg kunnen fietsers “door” het water rijden langs een speciaal aangelegd pad dat door de vijver in het plaatsje Bokreik-Gensk loopt. Het heet Cycling Through Water en is 212 meter lang en 3 meter breed. Voor fietsers staat het water aan beide kanten op ooghoogte, waardoor ze zwanen en andere wilde vogels kunnen begeleiden.

Langs de top van het bos

In dezelfde provincie Limburg is een ander ongebruikelijk fietspad aangelegd – fietsers klimmen langs de omtrek omhoog en komen uiteindelijk ter hoogte van de boomtoppen terecht. Het pad gaat door een dicht bos bijna 10 meter boven de grond. Het is zo ontworpen dat fietsers kunnen genieten van de natuur zonder deze te beschadigen.

Fietsviaduct

Auckland in Nieuw-Zeeland bouwt momenteel een fietspad over de drukke snelwegen van de stad. Hiermee kunnen fietsers en voetgangers gemakkelijk het stadscentrum bereiken. Het project transformeert het oude spoor tot een modern viaduct dat boven het kruispunt uitsteekt en overgaat in het bestaande fietsnetwerk.

Het langste hangende fietspad ter wereld

Boven het drukke wegennet van Xiamen in China ligt ’s werelds langste hangende fietspad. De lengte is 7,6 kilometer. Het biedt plaats aan 2.000 fietsen tegelijk, er zijn verhuurpunten voor degenen die geen eigen fiets hebben en parkeergelegenheid voor degenen die er een hebben. Het grootste deel van het pad is beschut tegen de regen, want het loopt onder de buslijn door. Dit spoor sluit op elf uitgangspunten aan op het vervoersnetwerk van de stad, inclusief bus- en ondergrondse vervoersknooppunten.

Fiets hub

Een ander Biënnale-project werd gerealiseerd in de stad Perth in Australië. Deze fietsnaaf heeft 200 zitplaatsen. Hier kunt u uw fiets wassen en omkleden na uw rit.

Dit project is gerelateerd aan de universitaire omgeving, het is gelegen in het blok van de John Curtis University campus. Het dak van de hub is ontworpen als ontspanningsruimte.

Spiraalvormige brug

Deze sneeuwwitte brug ligt aan de rivier de Main in Raunheim, Duitsland. Het heet Ölhafen, wat zich vertaalt als “oliehaven” waar het naast ligt. De brug ziet eruit als een spiraal met een totale lengte van zo’n 170 meter en verbindt de stad met de haventerminal.

Ring over de Rijn

Dit project, gepresenteerd op de Biënnale, is nog maar gepland om gerealiseerd te worden. RheinRing wil in Keulen worden geïnstalleerd, tussen twee bruggen. Hierdoor kunnen fietsers en voetgangers zich vrij bewegen tussen de bruggen en de twee belangrijkste delen van de stad.

Groene laan

Dit jaar start een ander project uit Duitsland met de bouw. Dit is een 9 km lang fietspad onder het metroviaduct met een gerecyclede kunststof coating, intelligent navigatiesysteem en geluidsabsorberende gewasbescherming langs de route.

Omgekeerde brug

In New York City komen architecten vaak met ideeën om de verlaten treinstations van de stad te transformeren. Het Inverted Bridge-project is zo’n idee. De auteurs stellen voor om het spoorwegviaduct te gebruiken om twee buurten met verschillende hoogtes te verenigen. De ruimte onder het viaduct is bedoeld om te worden gebruikt als parkeerplaats en als openbare ruimte.

https://www.dergatsjev.be/2020/09/bokrijk.html